.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اساسنامه نفت تا پیش از عید تصویب می‌شود

رئیس كمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد كه اگر بررسی لایحه بودجه 90 به سال آینده موكول شود، اساسنامه شركت ملی نفت ایران تا پیش از پایان امسال در این كمیسیون تصویب و به صحن علنی ارائه می‌شود.

"حمیدرضا كاتوزیان" افزود: کمیسیون انرژی مجلس عزم خود را جزم کرده است تا پیش از پایان این دوره از مجلس، بحث اساسنامه شركت نفت را به پایان برساند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر با بیان این که موضوع اساسنامه شركت ملی نفت ایران فقط به دولت احمدی‌نژاد ارتباط نداشته است، یادآور شد: این موضوع در دولت‌های پیشین هم مطرح شده است.

وی ادامه داد: پیش از این هم بارها تأکید شده است که برای شفاف شدن رابطه مالی دولت و وزارت نفت و مشخص شدن بحث حاكمیت بر منابع نفتی و مالكیت منابع نفتی، باید اساسنامه شرکت ملی نفت ایران تدوین شود.

کاتوزیان تصریح کرد: متأسفانه تاكنون دولت‌ها و وزارت نفت با استدلال‌ها، علت‌ها و بهانه‌های مختلف از تدون اساسنامه نفت و ارائه آن به مجلس سر باز زده‌اند.

عزم جدی مجلس هشتم برای تصویب اساسنامه نفت

وی با تأکید بر این که مجلس هشتم برای تصویب اساسنامه شركت ملی نفت، شركت ملی گاز و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، عزم جدی دارد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد وزارت نفت و شركت ملی نفت ایران تصور می‌كنند كه اگر اساسنامه‌ای كه مورد نظر مجلس است، تصویب شود، دستشان برای تخصیص بودجه‌ها و سایر فعالیت‌ها بسته می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تعلل و كندی وزارت نفت و دولت برای ارائه اساسنامه نفت به مجلس گفت: بر این اساس كمیسیون انرژی با توجه به تأكیدهای هیئت رئیسه مجلس تصمیم گرفته است كه به طور مستقیم وارد عمل شود و اساسنامه را به شكل یك طرح قانونی در مجلس تصویب کند.

وی ادامه داد: در تدوین اساسنامه نفت، ابتدا باید قانون تغییر نفت بررسی می‌شد؛ این قانون هم‌اكنون تدوین شده و به شكل یك طرح بر روی آن بررسی‌هایی انجام گرفته و هم‌اكنون در مرحله بررسی نهایی است.

كاتوزیان تصریح کرد: پس از این مرحله، این طرح به كمیسیون آمده و پس از تصویب به صحن علنی خواهد رفت؛ كمیسیون انرژی بعد از تغییر قانون نفت، بررسی و تدوین اساسنامه نفت را آغاز می کند؛ کمیسیون انرژی از همکاری همه كارشناسان به ویژه متخصصان وزارت نفت در این زمینه استفاده كرده است.

همکاری نفتی‌ها برای تدوین اساسنامه نفت در کمیسیون انرژی

وی با بیان این که کمیسیون انرژی، در تغییر قانون نفت و بررسی و تدوین اساسنامه نفت از آرای نفت‌ها هم استفاده کرده است، یادآور شد: برای پیشبرد این امر حتی از نظرات كارشناسان و از تجربه معاونت های وزارت نفت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مركز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی كل كشور، همچنین مشاوران كمیسیون كه افراد مستقلی و به‌طور عمده تجربه کار در صنعت نفت را داشته‌اند، استفاده شده است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر اعلام کرد: با توجه به تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه 90، اگر بررسی این لایحه به سال آینده موكول شود، کمیسیون انرژی این طرح را تا پیش از پایان امسال تصویب و به صحن علنی ارائه می‌کند.

وی افزود: کمیسیون انرژی عزم خود را جزم است كه تا پیش از پایان این دوره از مجلس شورای اسلامی، یعنی تا پایان سال آینده، به بحث اساسنامه شركت ملی نفت ایران خاتمه دهد و آن را به شكل یك طرح در مجلس تصویب كند تا به شورای نگهبان ارائه شود و آنجا هم مراحل خود را طی كند.

اساسنامه نفت سال آینده در صحن مجلس بررسی می‌شود

كاتوزیان با بیان این كه روند بررسی اساسنامه شرکت ملی نفت در کمیسیون انرژی تا پایان امسال انجام می‌شود، پیش بینی کرد که این طرح سال آینده در صحن مجلس بررسی شود.

وی با تأکید بر ضرورت شفاف شدن رابطه مالی دولت و شركت ملی نفت ایران در این اساسنامه گفت: برای این منظور کمیسیون کار زیادی دارد؛ حدود 80 درصد علت بررسی این اساسنامه همین است كه موضوع مالكیت به منابع نفتی در آن كاملا روشن و مشخص شود.

تشریح ابهام‌های اساسنامه نفت

کاتوزیان تصریح کرد: در اساسنامه شرکت ملی نفت ایران باید مشخص شود كه آیا این شركت مالك منابع نفتی است؟ آیا مردم مالك منابع هستند و شركت ملی نفت وكیل آنها است؟ اگر وزارت نفت وكیل مردم است تا چه حد حق دخل و تصرف دارد؟ نمایندگان مردم چه بخشی را باید تصویب كنند تا اعمال نظر مردم صورت گرفته باشد.

وی با تأكید بر این ارائه اساسنامه شركت ملی نفت ایران به مجلس حیاتی است، افزود: در تدوین اساسنامه نفت نظر دولت هم مشابه نظر مجلس است و تفاوت چشمگیری ندارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما با توجه به ادامه روند کند تدوین این اساسنامه، کمیسیون ادامه این رویه به صلاح ندید، از این رو کمیسیون تلاش می کند تا مسئولیت خود در این زمینه را هر چه زودتر به انجام برساند./90


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.16 seconds.